Om Fonus
Fonus är Nordens mest anlitade begravningsbyrå och finns i både Sverige och Norge. Med huvudkontor i Stockholm, en egen kistfabrik i Falköping och lokala kontor över hela landet, hanterar Fonus över 30 000 begravningar varje år.
Som en folkrörelseägd koncern och kooperativ förening erbjuds en rad tjänster relaterade till begravningar, inklusive rådgivning och stöd under denna svåra tid.
I Fonuskoncernen ingår även Familjens Jurist, Sveriges största juristbyrå inom familjejuridik med tjänster som: adoption, arvsrätt, dödsbo, förvaltningsrätt och mycket mer.
Utmaningar och behov
Fonus är en organisation som ligger långt fram i sin digitala utveckling, där IT ses som ett strategiskt område och avgörande för koncernens framgång. Detta innebär att höga krav ställs på IT-infrastrukturen, som måste uppfylla verksamhetens krav på tillgänglighet och säkerhet.
IT-miljön är omfattande och komplex, med en hybrid lösning som inkluderar både datacenter on-premises och molntjänster. Organisationen är geografiskt utspridd, med över 1100 arbetsplatser fördelade på närmare 250 kontor över hela landet.
Från Fonus håll gjordes det tidigt klart att man behövde en framåtlutad IT-partner som inte bara kunde garantera säkerhet och tillgänglighet i IT-miljön utan även blicka framåt, ständigt förbättra och utveckla tekniken och möta morgondagens utmaningar.
Lösning
Contribit och Fonus har haft ett mycket nära strategiskt samarbete ända sedan 2016 och har sedan dess tillsammans moderniserat hela IT-plattformen.
Idag ansvarar Contribit för nästintill allt som berör IT-infrastruktur, och leveransen innefattar bland annat:
- Server och datacenter: Contribit har byggt och levererat hela Fonus datacenter on-premises, vilket innefattar en komplett lösning för servrar, virtualisering, lagring och nätverk. Lösningen är hybrid där virtuella servrar körs både on-premises och i molnet. Totalt finns drygt 150 virtuella servrar. Contribit hanterar den dagliga driften av hela datacentret och samtliga virtuella servrar och ansvarar för hela livscykeln. Installation, övervakning, backup, uppdateringar, incidenthantering, förändringshantering, med mera.
- Arbetsplats: Contribit levererar hela livscykeln för Fonus ca 1100 datorer. Från installation av operativsystem och utrullning av nya OS-versioner, till löpande uppdateringar, konfigurationsinställningar och installation av applikationer. Sist men inte minst omfattas varje dator av Contribits säkerhetstjänst som ger ett oerhört starkt skydd 24/7 mot alla typer av intrång och säkerhetshot.
- Molntjänster: Microsofts molntjänster, Azure och Microsoft 365, är en strategisk plattform för Fonus och man var tidigt ute med att använda molnet och alla dess fördelar. Idag finns ett omfattande ekosystem av tjänster, applikationer och integrationer som utvecklats i Azure som verksamheten förlitar sig på. Contribit, som partner och återförsäljare till Microsoft, bistår med förvaltning, rådgivning, arkitektur, förändringsprojekt och säkerhet kring allting som har med molnet att göra. Contribit levererar även en backuptjänst för mail och dokument i Microsoft 365.
- Säkerhet: På Fonus tar man säkerhet på största allvar och har ålagt Contribit att leverera och ansvara för säkerheten i IT-miljön. Med en tjänst som är både reaktiv och proaktiv skyddar och övervakar Contribit servrar, klientdatorer, molntjänster med mera dygnet runt. Säkerhetshål täpps till och uppdaterad säkerhetskonfiguration rullas kontinuerligt ut över hela miljön.
- Användarsupport: Användarsupport hos Fonus är en samleverans mellan Fonus egna interna Servicedesk och Contribits Servicedesk. Genom integration mellan telefoni- och ärendehanteringssystem kan Contribit fungera som en förlängning av Fonus egna Servicedesk. Fonus får på så vis en garanterat bemannad Servicedesk året runt utan att själv behöva skala upp med personal till en storlek som klarar av semestertider, frånvaro och ”peakar” i belastning. Contribit hanterar hundratals supportärenden åt Fonus varje månad, och kan direkt i telefon lösa så mycket som 98% av alla ärenden. Övriga ärenden ska eskaleras vidare, och registreras då i Fonus ärendehanteringssystem för fortsatt hantering.
Resultat
Tillsammans driver Contribit och Fonus utvecklingen framåt och tar gemensamt fram strategier och bedriver kontinuerligt förbättringsarbete och utveckling i IT-miljön. Hela IT-leveransen bedrivs metodiskt och processinriktat. Förändringar dokumenteras och beslutas i ett gemensamt forum innan de implementeras. Projekt och investeringar budgeteras och planeras tillsammans på årsbasis med regelbunden uppföljning.
Kärnan i samarbetet är ömsesidigt förtroende, där gränserna mellan kund och leverantör suddats ut och istället Fonus behov och intressen står i centrum.
Sammantaget har Fonus idag med hjälp av redundanta system, moderna tekniska lösningar och ett intensivt arbete, en robust och pålitlig IT-infrastruktur som kan möta verksamhetens krav och förväntningar.
”Som IT-chef för Fonus har jag haft nöjet att samarbeta med Contribit i många år. Med hög kompetens, stort engagemang och utmärkt kundservice har de varit en ovärderlig partner i vår digitala transformation. Jag kan utan tvekan rekommendera Contribit till andra organisationer som söker en pålitlig och innovativ IT-partner.”
Anders Eskilsson, IT Manager